כרטיס כניסה
כרטיס כניסה ללמידה מה זה?
פעילות לימודית קצרה שמוצגת לתלמידים בתחילת שיעור ומחייבת את התלמידים להיות בעשייה. פעילות של עד 11 דק, מעניינת ולא מורכבת המאפשרת לתלמידים התעסקות ושליפה של החומר הלימודי חומר שנלמד בשיעור קודם או התעסקות בידע קודם שיש להן הקשור לנושא החדש שעומד להילמד
מה נרוויח משימוש בכלי?
– צ'ק אין ללמידה – איסוף מהיר של התלמידים ללמידה, ניצול של הדקות המבוזבזות בתחילת כל שיעור…
– עצמאות לומדים – אימון התלמידים בביצוע משימות לבד.
– ניהול כיתה – ניצול הזמן לטובת ארגון הכיתה, בדיקת שיעורי בית, שיחה אישית עם אחד התלמידים, בדיקת נוכחות ועוד.
כללים ליצירת כרטיס כניסה מיטבי לשיעור ממוקד ואפקטיבי:
– על המורה לבחור מתודה ולהרגיל את התלמידים לאותה מתודה של כניסה ללמידה. לדוגמה: o כתיבת משימה על הלוח o הצגת משימה על גבי שקף במצגת o חלוקת משימה מודפסת
– תכנון משימה רותמת ללמידה שהנחיותיה ברורות: o התלמידים יבינו את המשימה וההוראות ולא יצטרכו תיווך של המורה o התלמידים יהיו מסוגלים לסיים את המשימה בזמן שהוגדר o התלמידים יבצעו את משימה לבד ללא עזרת חבר או חומר לימודי
– המשימה מחייבת כתיבה של תוצר קצר במחברת, על נייר. לא משימת חשיבה בלב!
שלבים בהכנת כרטיס כניסה לשיעור:
1 .שחזרי את השיעור האחרון שלך עם התלמידים – מה למדתם? מה הספקתם? מה היה חשוב בו?
2 .החליטי על אופי משימת כרטיס הכניסה: – על הנושא מהשיעור שאת רוצה שהתלמידים יתרגלו בתחילת השיעור הבא נושא שלא היה ברור, נושא חשוב, נושא שתרגול שלו הכרחי, נושא שממשיכים אותו בשיעור הבא וכו' או על נושא חדש שתרצי לייצר הטרמה ללמידה עליו
3 .החליטי על פעילות של 11-0 דק'. – הפעילות יכולה להיות לקוחה מחומר הלימוד )ספר או חוברת(, לא חייבים לייצר בכל פעם משהו מיוחד ויוצא דופן!
אילו משימות כרטיס כניסה קצרות אפשר לייצר? – דוגמאות :
מה נרצה לשלוף ולתרגל?
רעיונות מושגים / אוצר מילים
השלמת משפטים – close – השלמת המילים בתוך פסקה קצרה – close –
למתוח קן בין מילה להסבר שלה
לצפות בסרטון / להקשיב לשיר ולמצוא את המילים שנלמדו
– על התלמיד לכתוב בשפתו את ההסבר של המילים
– על התלמיד לבחור 0-2 מילים ולכתוב משפטים עם שימוש בהן
תפזורת קצרה
– תשבץ קצר
ידע שנרכש על נושא מסוים – -2 שאלות על החומר שנלמד (מחוברת העבודה, מספר הלימוד) – קריאת טקסט קצר (-2 שורות) ו-2 שאלות קצרות עליו – לצפות בסרטון ולענות על שאלה: "כיצד הסרטון הזה קשור למה שלמדנו בשיעור הקודם". – לצפות בתמונה ולענות על שאלה: "כיצד התמונה קשורה למה שלמדנו בשיעור הקודם". – על התלמיד לייצר מפת למידה של מה שנלמד בשיעור הקודם. – על התלמיד לכתוב 2 שאלות לראיון עם הדמות עליה למדו – על התלמיד לכתוב פסקה טעון קצרה בעד / נגד מה שנלמד בשיעור הקודם – כתבו עד 11 מילים של הנושא שלמדנו בשיעור האחרון.
פתרון תרגילים בחשבון
– פתרון 4 תרגילים – על התלמיד להמציא תרגילים חדשים – לתת לתלמיד דוגמה של מבחן עם תשובות ועליו לבדוק האם התלמיד ענה נכון או שגה
איך אפשר להפוך משימה לימודית, מספר או חוברת הלימוד, לרלוונטית יותר לתלמיד? לאחר המשימה הקצרה אפשר להוסיף: – האם לדעתך משימה כזאת יכולה להופיע במבחן הקרוב? מדוע? – דרג/י את קושי המשימה עבורך 1 קלה 5 קשה – אם היית מחבר או מחברת הספר, איזו שאלה נוספת היית מוסיף לצורך התרגול? – דמיין/י כי מגיע תלמיד חדש לכיתה ועליך להסביר לו בקצרה מה למדתם בשיעור הקודם. מה תאמר/י לו? – סיימת את המשימה? מצוין! כעת, השווה/י את התשובות שלך עם החבר/ה שיושב/ת לצידך. – באיזו מידה הנושא הזה קשור לחיים שלך? ציין/י דרך אחת. – האם המשימה עזרה לך להיזכר בחומר שלמדת בשיעור האחרון? אם לא, הסבר/י בבקשה מדוע.
מקורות ועוד על הכלי:
http://www.edunow.org.il/edunow-media-story-157303
http://darca.org.il/wp-content/uploads/2015/11/darCards_51-60_Champion-1.pdf
https://youtu.be/lCI_RsdCJQY – סרטון הסבר

